Προς: Πρόεδρο Σχολικής Επιτροπής Ε.Σ.Ο.                                      Θεσσαλονίκη 13 Μαΐου 2001

     Κοιν: Μέλη Σχολικής Επιτροπής & Δ.Σ. Ε.Σ.Ο.

     Κύριε Πρόεδρε,

     Δυστυχώς οι ενδοιασμοί μου σχετικά με τη λειτουργία της Επιτροπής Σχολικού Σκακιού, αποδείχτηκαν αληθινοί. Η μέχρι σήμερα πορεία της εν' λόγω επιτροπής, θεωρώ ότι είναι μηδενική, από όσα τουλάχιστον γνωρίζω ή μάλλον δεν γνωρίζω, καθώς τυχαίνει να είμαι και μέλος της.

     Στις 19 Νοεμβρίου, έγινε η 1η και μοναδική συνεδρίαση της Επιτροπής. Στην συνεδρίαση αυτή - στην οποία συμμετείχαμε 4 μέλη και ο Πρόεδρος της ΕΣΟ - κατέθεσα ένα έγγραφο με τις σκέψεις μου και τις πιθανές κατευθύνσεις που θα μπορούσαμε να ακολουθήσουμε. Επιπλέον συζητήσαμε διάφορα θέματα - αρκετά ενδιαφέροντα οφείλω να πω - σχετικά με την μελλοντική πορεία του Σχολικού σκακιού και πως την οραματιζόμαστε. Τέλος πήραμε και απόφαση να γράψουμε κάποια έγγραφα που θα απευθυνόταν σε Ομοσπονδίες, Συλλόγους κτλ.

     Από τις 19 Νοεμβρίου και έπειτα η μόνη επαφή που είχαμε ήταν η προκήρυξη του Σχολικού κυπέλλου και μάλιστα με περιπετειώδη τρόπο, όπως γνωρίζετε. Η απόπειρα σύγκλισης της επιτροπής παραμονές του σχολικού κυπέλλου, με θέμα την διοργάνωση των αγώνων από ότι έμαθα εκ' των υστέρων απέτυχε. Μάλιστα ειδοποιήθηκα την Τρίτη για συνεδρίαση της Πέμπτης!!!

     Πιστεύω ότι εσείς ως Πρόεδρος θα έπρεπε να μεριμνήσετε ώστε:

1.       Να συγκεντρωθούν και να ενημερωθούν όλα τα μέλη της Επιτροπής - Ακόμη δεν ξέρω ποιοι την αποτελούν!

2.       Να γίνει 2η συνεδρίαση τον Δεκέμβριο, καθώς στην 1η δεν ξέρατε και 'σεις ακριβώς ποιοι την αποτελούσαν.

     Δίχως να αποποιούμαι και τις δικές μου πιθανόν ευθύνες, θα πρέπει να σας θυμίσω ότι πριν την λειτουργία τη επιτροπής είχαμε συχνή επικοινωνία σχετικά με θέματα του Σχολικού σκακιού. Θα συνεχίσω να είμαι στη διάθεση σας, όπου και όπως μπορώ να βοηθήσω το σχολικό σκάκι, ωστόσο δε θα πρέπει - από εδώ και στο εξής - να με υπολογίζετε ως μέλος τη επιτροπής. Η παραίτηση μου μάλιστα θα βοηθήσει και στον προϋπολογισμό της Ε.Σ.Ο. καθώς θα γλιτώσει την καταβολή των οδοιπορικών μου.

 

     Κλείνοντας την επιστολή μου σας θυμίζω την εισήγηση μου στις 19/11/2000 - για την οποία δεν πήρα καμία απάντηση. Επομένως συμπέρανα ότι όλα τα μέλη συμφωνούν απόλυτα !!! ή δεν την διάβασαν:

1η Συνεδρίαση Σχολικής Επιτροπής

     Καθώς πιστεύω ότι όλοι συμφωνούμε ότι α) το μέλλον του Ελληνικού σκακιού κρύβεται σε μεγάλο βαθμό στα σχολεία και β) δεν έχουν γίνει σοβαρά συλλογικά βήματα μέχρι σήμερα σ' αυτόν τον τομέα, θα ήθελα να καταθέσω κάποιες προτάσεις προς συζήτηση στη σημερινή 1η συγκέντρωση. Παράλληλα σας καταθέτω συνημμένα προηγούμενα έγγραφα μου τόσο προς το Δ.Σ. της Ε.Σ.Ο. όσο και σε άλλους φορείς, με σκοπό την ευρύτερη πληροφόρηση σας.

     Τα θέματα που θα ήθελα να θίξω είναι:

1.    Η καταγραφή Πανελλαδικά των σχολικών κτιρίων που γίνονται ή γινόταν μαθήματα σκακιού και των διαθέσιμων προπονητών-δασκάλων.

2.    Η καταγραφή των πιλοτικών προγραμμάτων εκμάθησης σκακιού

3.    Η επαφή με χώρες του εξωτερικού

4.    Το άνοιγμα της Ε.Σ.Ο. σε σχολεία πανελλαδικά: α) με δημιουργία αγώνων και β) με δωρεά εντύπων σκακιέρων κτλ.

5.    Οι δυνατότητες βελτίωσης του σχολικού κυπέλλου ή ακόμη και η ριζική του αναθεώρηση

6.    Οι δυνατότητες εισαγωγής μαθημάτων σκάκι εντός ωραρίου σε σχολεία: α) Δημιουργικής απασχόλησης, β) πιλοτικά ολοήμερα, γ) "ΜΕΛΙΝΑ" και δ) γενικά. Η μεθόδευση και το μακροχρόνιο πλάνο που πρέπει να χαραχθεί.

7.    Η δυνατότητα ένταξης σκακιστικών προγραμμάτων στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα

8.    Ο τρόπος λειτουργίας της επιτροπής και ο καλύτερος συντονισμός των μελών της.

 

1.    Σχολικά κτίρια: Οποιαδήποτε μελλοντική πρόταση θα πρέπει να στηρίζεται: α) στην προϊστορία και β) στις δυνατότητες μας. Με σκοπό να χρησιμοποιηθεί η προηγούμενη χρήση σχολικών κτιρίων (με οποιονδήποτε τρόπο) καλό είναι να γίνει η καταγραφή τους. Επίσης θα πρέπει να καταγραφούν οι σκακιστές που θέλουν (σε πρώτη φάση και όχι όσοι μπορούν καθώς αυτό είναι μεγάλο θέμα) να διδάξουν σκάκι σε σχολεία. Εγχείρημα αρκετά φιλόδοξο αλλά και δύσκολο, ειδικά μάλιστα μετά την προηγούμενη εκμετάλλευση των "δηλωσιών" από την ΕΣΟ ως προπονητών.

2.    Πιλοτικά προγράμματα: Τα προηγούμενα χρόνια έγιναν απόπειρες εκμάθησης του σκάκι σε πολλές περιοχές Πανελλαδικά με ποικίλους εμπνευστές και μεθόδους. Η προηγούμενη εμπειρία μπορεί να μας διδάξει και να φτιάξουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα βοηθήσει όλους όσους θα ήθελαν να ξεκινήσουν και δεν ξέρουν το πώς. Επιπλέον μπορούν να γίνουν σεμινάρια (ακόμη και μέσο Internet ώστε να μειωθεί το κόστος) σε μελλοντικούς προπονητές ή δασκάλους.

3.    Χώρες εξωτερικού: Σε πολλές χώρες έχουν γίνει προγράμματα εκμάθησης σκακιού (σε αρκετές μέχρι σήμερα) πρωτοποριακά τόσο στον τρόπο όσο και στον όγκο. Επίσης υπάρχει η επιτροπή σχολικού σκακιού της FIDE και η International School Chess Union, που διοργανώνουν ποικίλες δραστηριότητες στο τομέα που μας αφορά. Μπορούμε να έρθουμε σε επαφή μαζί τους και να προσαρμόσουμε ότι μπορούμε στην Ελληνική πραγματικότητα.

4.    Η ΕΣΟ στα σχολεία: Αφού τα σχολεία δεν έρχονται προς το παρόν στο σκάκι, πρέπει να πάμε εμείς. Αυτό μπορεί να γίνει: α) με την προκήρυξη σχολικών αγώνων και β) με τη δωρεά έντυπου και σκακιστικού υλικού. Καθώς αναγνωρίζω ότι το οικονομικό κόστος είναι υπέρογκο προτείνω: α) να προκηρυχθεί ομαδικό Πανελλαδικό πρωτάθλημα Δημοτικών Σχολείων (μελλοντικά και Γυμνασίων) με σύστημα νοκ-άουτ (θα χρειαστούμε την βοήθεια της Γ.Γ.Α. και των κατά τόπους σκακιστικών συλλόγων) αντίστοιχο με άλλων αθλημάτων και β) την επαφή με sponsors ώστε να καλυφθεί η δαπάνη κατασκευής και διάθεσης έντυπου και σκακιστικού υλικού.

5.    Σχολικό κύπελλο: Η διόγκωση του σχολικού κυπέλλου και οι συνθήκες που το διέπουν θεωρούνται από την μεγαλύτερη πλειοψηφία επιεικώς απαράδεκτες. Εάν θεωρηθεί ως θεσμός που ήδη έχει καθιερωθεί και δεν μπορεί να καταργηθεί, θα πρέπει οπωσδήποτε να βελτιωθεί. Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνω: α) την ποιο ευέλικτη διεξαγωγή αγώνων (σε δύο μέρες, με ελεγχόμενες και λιγότερες συμμετοχές - μαζικές εκδηλώσεις μπορούν να γίνουν αλλιώς), β) τον αποκλεισμό ετησίως των 6 πρώτων νικητών από κάθε τάξη, γ) την διεξαγωγή του σε χώρο με πολλές μικρές αίθουσες (π.χ. σχολικό συγκρότημα), δ) την δημιουργία παράλληλων εκδηλώσεων ε) τον έγκαιρο προγραμματισμό των αγώνων, ζ) τον απολογισμό αμέσως μετά την λήξη των αγώνων και η) την μελλοντική κατάργηση του σε μαζική μορφή (μπορεί να γίνεται στα πλαίσια των τελικών του ατομικού κλειστού Ανδρών). Επισυνάπτω αναλυτική μας πρόταση προς την Ε.Σ.Σ.Θ./Χ. που αγνοήθηκε εντελώς!!!

6.    Το σκάκι στα σχολεία: Μέχρι σήμερα έχουν γίνει κάποιες μεμονωμένες προσπάθειες ένταξης στα σχολεία (επισυνάπτω έγγραφο μας προς το Δ.Σ. της Ε.Σ.Ο.). Ωστόσο τίποτα δεν μπορεί να καρποφορήσει εάν δεν γίνει συλλογική προσπάθεια με μακροχρόνιο πλάνο. Σε αυτή την κατεύθυνση θα ήθελα να αναφέρω ότι θα μπορούσαμε να "εκμεταλλευτούμε" την όποια εμπειρία και να στοχεύσουμε: α) στην αξιοποίηση προϋπάρχουσας πρότασης με Θέμα "Σκάκι στα σχολεία" και β) στην δυνατότητα συντονισμένης επαφής με Βουλευτές και με τον Υπουργό Παιδείας, με σκοπό την ένταξη του σκάκι στα σχολεία. Εδώ θα πρέπει να επισημάνω ότι δεν είμαστε έτοιμοι να "μπούμε" στα σχολεία, καθώς δεν έχουμε ακόμη το έμψυχο δυναμικό. Μέχρι να καρποφορήσει η δυνατότητα που πιθανό θα υπάρξει μέσο του Ο.Ε.Ε.Κ. (εάν όλα πάνε καλά), μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τα Ν.Ε.Λ.Ε., με τη Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε. και με τα Πανεπιστημιακά τμήματα που παρέχουν επιμορφωτικά σεμινάρια σε δασκάλους και να τους παρέχουμε τεχνογνωσία.

7.    Η Πολιτιστική Ολυμπιάδα: Καθώς το σκάκι δεν είναι μόνο άθλημα αλλά και Πολιτισμός, μπορούμε να προσπαθήσουμε ώστε να ενταχθεί στις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας (έστω και ως παράλληλη εκδήλωση). Φυσικά όχι με τη διεξαγωγή αγώνων, αλλά με την δημιουργία άλλων δραστηριοτήτων όπως π.χ. έκθεση ζωγραφικής, διαγωνισμό κατασκευών κτλ. πάντα με θέμα το σκάκι.

8.    Η λειτουργία της Επιτροπής: Δίχως να γνωρίζω ακόμη ποιοι είμαστε, φαντάζομαι ότι όλοι έχουμε όρεξη να πετύχουμε κάτι καλό μέσα από τις όποιες διαφωνίες που καλώς θα υπάρξουν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι για να πετύχουμε θα πρέπει να προσπαθήσουμε όλοι στο βαθμό που μας το επιτρέπουν οι άλλες ασχολίες μας. Προτείνω να κρατάμε επαφή καθ' όλη τη διάρκεια της "θητείας" μας και όχι μόνο στις, ελπίζω συχνές, συνεδριάσεις. Επιπλέον να αναλάβει ο-η καθένας-μία συγκεκριμένο "έργο" και όχι γενικότητες και ομαδικότητες δίχως αποτέλεσμα.

 

                                                                                                                                         Με τιμή

 

Κώστας Γιουβαντσιούδης